انعكاس آيينه شماره 203" با عنوان "ديديم مدرس را چگونه زنداني نمودند و كشتند و ما همه تماشا كرديم؟" به قلم مديرمسئول
ديديم مدرس را چگونه زنداني نمودند و كشتند و ما همه تماشا كرديم؟

در سال 1287 ه. ق«سيدحسن» در خانواده اي با ايمان و متقي و ‌متدين و خداپرست ليكن فقير و تنگدست در«سرابه كچوي اردستان» به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات در اصفهان و درك محضر دانشمندان و علماي بزرگوار در فروردين ماه سال 1311 ه ق به نجف اشرف مهاجرت نمود. مدرس هفت سال در نجف ماند و در محضر عده اي از علماي بنام از جمله ملا محمدكاظم خراساني و سيدمحمدكاظم يزدي عمده تحصيلات خود را به پايان رسانيد. به مرتبه اجتهاد نائل آمد و به اصفهان برگشت.
مدرس در اصفهان در خانه محقري زندگي مي‌كرد، در برابر مالكين و ثروتمندان سر تعظيم فرود نمي‌آورد. ساده ترين زندگي را انتخاب نمود تا وامدار كسي نباشد.
اوضاع تغيير كرد، حكومت مشروطه بپاشد و مدرس به ارشاد مردم پرداخت. راه و رسم مبارزه با زورگويان و قلدران را به اطرافيان خويش ياد داد و آنان را به مبارزه براي به دست آوردن آزادي تشويق و ترغيب نمود.
مدرس در سال 1328 ه ق به عنوان يكي از 5 نفر مجتهد طراز اول براي دوره دوم و بعد از اتمام آن دوره از طرف اهالي پايتحت به عنوان نماينده مجلس شوراي ملي انتخاب شد.
با قرارداد 1919 وثوق الدوله به مخالفت برخاست و حاضر نشد ايران بين بيگانگان تقسيم شود. پس از كودتاي 1299 ه‌ش همراه با تعدادي از مليون در قزوين زنداني گرديد در مجلس چهارم رهبري اكثريت و در مجلس پنجم رهبري اقليت را به عهده داشت. زندگي پر افتخار مدرس، سخنان دلنشين و نافذ او در دوران زندگي و نمايندگي مجلس، ثبات قدم و پايداري و ايستادگي وي در برابر قلدري، ديكتاتوري و خودخواهي بيگانگان، متملقان، بوقلمون صفتها و مستبدان به ويژه رضاخان ميرپنج نه تنها در تاريخ سرزمين ايران اسلامي بلكه در دنياي آزادي خواهان، مبارزان و مجاهدان مي‌درخشد تا سرمشقي باشد براي آنان كه در برابر ستمگران مي‌ايستند و درس عبرتي براي ظالمان و اصحاب و ياران زروزور و تزوير. در مجلس پنجم مدرس از معدود نمايندگاني بود كه با سلطنت رضاخان مخالفت كرد در مجلس ششم عليه ديكتاتوري رضاخان مبارزه كرد اما در دوره هفتم يك راي هم به نام مدرس از صندوق بيرون نيامد و جمله معروف مدرس در تاريخ انتخابات ثبت شد كه:« خودم به خودم راي دادم و اين يك راي چه شد و چرا خوانده نشد؟»
در اين هنگام به دستور رضاخان او را به خواف تبعيد نمودند و در نهايت در دهم آذر ماه 1316 به دست تني چند از ماموران حكومت به شهادت رسيد و قاتلان او يك هزار و پانصد ريال پاداش و انعام گرفتند!! حجت الاسلام حسينعلي راشد دانشمند و روحاني مشهور مي‌گويد:
«اگر شهرت جهاني و محبوبيت ملي و تبعيد و حبس و شهادت مدرس را خودم نديده بودم داستان زندان جدش موسي بن جعفر(ع) را باور نمي‌كردم كه صرف نظر از مقام امامت، هواخواهان مدرس زيادتر از آن حضرت بود و ديديم كه چگونه گرفتند و بردند و زنداني نمودند و كشتند و ما همه تماشا كرديم» 1
نامگذاري سالروز شهادت مدرس به نام روز مجلس نشان از عظمت و جايگاه رفيع مجلس دارد. نماينده اي در راه شهيد سيد حسن مدرس گام برمي دارد كه در دوران نمايندگي در برابر مطامع دنيوي تسليم نشود، ساده زندگي كند، خود را به اصطلاح وامدار كسي نداند، به وظيفه اصلي قانونگذاري و نظارت عنايت خاص و ويژه اي داشته باشد. تاريخ نشان داده است هر نماينده وظيفه شناس و مجري قانون و ناظر بر امور نام نيك و اثرات مفيدي از خود بر جاي گذاشته است.
در عصر حاضر براي پي بردن به جايگاه مجلس همين بس كه در جمهوري اسلامي ايران«مجلس شوراي اسلامي جدا از وضع و تصويب قانون به معناي مصطلح آن از طريق دادن راي اعتماد به هيات وزيران، سئوال و استيضاح وزيران و رييس جمهور، تحقيق و تفحص، رسيدگي به شكايات مردم از قواي سه گانه موضوع اصل 90 قانون اساسي، نوعي نظارت بر عملكرد قواي ديگر و به خصوص قوه مجريه را نيز دارد...
در هيچ يك از اصول قانون اساسي امكان انحلال مجلس براي هيچ مقامي در هيچ موقعيتي پيش بيني نشده است.» 2
بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران امام راحل (ره) مكرر به جايگاه رفيع مجلس اشاره نموده و فرموده اند: مجلس عصاره فضايل ملت است، مجلس در راس امور است و در اهميت انتخابات اعلام مي‌نمايند:
«سعي كنيد مثل مرحوم مدرس را انتخاب كنيد- البته مثل مدرس كه به اين زودي‌ها پيدا نمي‌شود، ‌شايد آحادي مثل مدرس باشند– كساني را كه انتخاب مي‌كنيد بايد مسائل را تشخيص دهند.. .
و مجرد اينكه اين آدم يك آدم خوبي است خيلي، ‌اول وقت نمازش را مي‌خواند.و نماز شب مي‌خواند. اين براي مجلس كفايت نمي‌كند، مجلس اشخاص سياسي لازم دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص سياستمدار لازم دارد، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد. بايد تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهوري اسلامي باشد، لكن اين مسائل هم باشد در يك مجلس بايد همه چيز باشد در اين كميسيون‌هاي مجلس از امور ارتشي و كشاورزي و اقتصاد و همه چيز بحث مي‌شود، بايد مطلع باشند اينها.. .. »3
مقام معظم رهبري در تيرماه 1388 در ديدار با نمايندگان مجلس مي‌فرمايند:
«اظهارنظرها در مجلس بايد علمي،‌استدلالي، سالم، اخلاقي و به دور از روحيه لجاجت و زورآزمايي شخصي و جناحي باشند.. .
مردم به هيچ وجه از اصطكاك خوششان نمي‌آيد و باز خورد آن كاملاً‌منفي است زيرا مردم خواستار همكاري صميمانه مسئولان براي حل مشكلات كشور هستند. نمايندگان محترم بايد مصلحت منطقه خود را در داخل مصلحت كشور در نظر بگيرند. اگر انقياد به قانون نباشد، روح ديكتاتوري بروز خواهد كرد قانون بايد در تمام امور كشور فصل الخطاب باشد تا زندگي مردم و امور جامعه روان شود. اصرار بر رعايت نكردن قانون موجب گره خوردن كارها خواهد شد بنابراين همه بايد قانون را محترم بشمارند.» 4
گاه در خبرها مي‌خوانيم يا به اين نكته برمي خوريم نماينده اي از استان دارالعباده اعتراض مي‌كند چرا مسوولان اجرايي استان وي را در فلان جلسه دعوت نكرده اند يا او را در جريان امور قرار نداده اند يا نماينده شهري را در جلسه توديع و معارفه فرماندار سابق و فعلي آن شهر و ديار دعوت نكرده اند كه همه اين اظهارات و عكس العمل‌ها قابل تقدير و ستايش است.
بنابراين نگارنده اين سطور با عنايت به مطلبي كه به آن اشاره گرديد از مجمع نمايندگان استان درخواست مي‌نمايد نظر خود را در مورد خبر ذيل كه اخيراً در رسانه‌ها درج گرديد اعلام نمايند بديهي است بنا به جمله معروفي كه مي‌گويند مردگان را به نيكي ياد كنيد طرح پرسش در اين جا در رابطه با مرحوم كردان نيست بلكه:«سخن از 5 ساعت بحث و جدل نمايندگان و در نتيجه 188 راي موافق و 45 راي مخالف و 14 راي ممتنع است و عزل يك وزير كه رييس دولت به شرح ذيل از آن ياد مي‌كند.»5
«به گزارش مهر: محمود احمدي ن‍ژاد در مراسم نخستين سالگرد درگذشت مرحوم علي كردان كه در مصلاي امام خميني(ره)شهرستان ساري برگزار شد، مرحوم كردان را يك غديري به تمام معنا برشمرد
و افزود: او يك بسيجي تمام عيار بود. احمدي نژاد يادآور شد: يادم هست وقتي كه كردان دعوت به آن جلسه كذايي در مجلس شده بود كه در آينده معلوم خواهد شد كه چه دست هايي گردهم آمده بودند كه براي ضربه زدن به مسير انقلاب و پاك ترين دولت انقلاب طراحي كنند و قرباني بگيرند، با من صحبت كرد و گفت : اين صحنه متعلق به من است و من با مادر همه خوبي‌ها يعني فاطمه زهرا(س) عهدي بسته ام كه مي‌خواهم از اين گردنه به تنهايي عبور كنم، مي‌خواهم مزه غربت و تنهايي را بچشم. وي با بيان اينكه البته كردان اسنادي فراوان همراه خود داشت و به من گفت: كه اين اسناد را با خود به آن جلسه كذايي مي‌برد، عنوان كرد: آن صحنه يادتان است اصلاً بحث سئوال و جواب مطرح نبود، ادبيات كينه و انتقام كشي بود. چه عباراتي، چه كلماتي در اين جسله به كار برده شد. احمدي نژاد خواستار شد كه در آينده اين نوارها بار ديگر مورد بازبيني و بررسي قرار گيرد و تا مشخص شود چه كساني در اين جلسه حرف زدند و به دنبال چه بودند. وي با طرح اين سئوالات كه كردان چه گناهي كرده بود و چه خواسته بودند كه كردان تسليم نشده بود، گفت: حرف هايي كه اين افراد درآن جلسه كذايي مطرح كرده بودند صد تا يك غاز هم نمي‌ارزيد و فاقد ارزش حقوقي بود. رييس جمهور گفت: وقتي كردان در آن جلسه كذايي از آن مدارك و اسناد استفاده نكرد به وي گفتم چرا از آن اسناد استفاده نكردي كه مرحوم كردان به من گفت فلاني! من آنجا هر چه بالا و پايين كردم ديدم اگر اين اسناد را مطرح كنم يك ركني از دستگاه‌هاي كشور آسيب مي‌بيند و ممكن است به كشور و انقلاب آسيب برسد پيش خود گفتم : اگر آبروي من برود بهتر از اين است كه به كشورم آسيب وارد شود.احمدي نژاد افزود: من باورم اين است كه كردان در ايام آخر عمر خويش به درجاتي رسيده بود. نوع نگاهش به دنيا عوض شده بود و جور ديگري مسائل را مي‌ديد. احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه امروز كردان عزيزتر از سال قبل در دل مردم جاي دارد ابراز اميدواري كرد كه افرادي كه آبروي كردان را بردند توبه كنند و براي جبران كار خود تلاش نمايند.»6
دهم آذر ماه روز مجلس را گرامي مي‌داريم. هر ايراني آگاه و وطن دوست، قدرشناس نمايندگاني است كه دلسوزانه در جهت انجام وظيفه و در نهايت براي رسيدن به خواسته‌هاي به حق و قانوني كه همانا رسيدن به منافع مادي و معنوي مردم است گام بر مي‌دارند.
ياد و خاطره كليه نمايندگان وظيفه شناس و دلسوز مجلس در دوران جمهوري اسلامي ايران به ويژه شهيدان والامقام هفتم تير ماه 1360 را ارج مي‌نهيم و در برابر آنان سرتعظيم و تكريم فرود مي‌آوريم و اداي احترام مي‌كنيم. هرگاه در اين ستون پرسشي مطرح مي‌گردد يا سخني خطاب به دولتمردان و يا نماينده اي از مجلس بيان مي‌شود در جهت انجام وظيفه روزنامه نگاري،عمل و اجراي امر به معروف و نهي از منكر است.
يا بازگو نمودن سئوالاتي است كه در جامعه نقل مجالس است و عده اي از مردم و گروهي يا قشري از جامعه ايراني خواهان طرح و بررسي و پاسخگويي به آن مي‌باشند.

مدير مسئول

پي‌نوشت‌ها:
1- «مدرس شهيد (نابغه ملي ايران)»، چاپ 1358، صفحه 265 و 266
2- «مختصر حقوق اساسي جمهوري اسلامي ايران»، صفحه 151 تا 181
3- «صحيفه امام (ره)»، جلد هيجدهم، صفحه 276 و 284
4- نقل از ويژه نامه جام جم، مجلس و مردم، 10/9/1389
5- روزنامه ملت، 11/9/89، صفحه 2
6- روزنامه تهران امروز، 10/9/89، صفحه 2
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا